Viešėdama Dohoje, kur religija labai arti: minareto garsai, Koranas viešbučio stalčiuose, rodyklės į Meką, taksisto aiškinimai apie religijas, vėl sugrąžina mane į apmąstymus, kiek daug vaikiško suvokimo kalbant apie tikėjimą. Ar kada nors suaugsime? Ar norime, ar pasiruošę sąmoningėti? Šios ir kitos mintys Visų Šventųjų išvakarėse mane kasmet
aplanko. Ir net nebūtinai turiu būti žvakių
liepsnelėse skendinčiose Lietuvos kapinėse. Tiesiog jaučiu, kad tos temos mane pasiekia
visose pasaulio kampeliuose, kad ir kokie skirtingi jie bebūtų.
Pamenu Helovino eiseną (karnavalą) Niujorko gatvėmis. Daug persirengėlių, žmonių spūstis metro stotyje. Visi kartu veržiamės pro siaurą išėjimą ir viena
mergaitė šaukia: „Mama, ar mes ištrūksime iš čia? Jaučiuosi, kaip
„Titanike“...“ O kur mes veržėmės? Pamatyti persirengėlių, pomirtinio gyvenimo
personažų? Kodėl ta mirties tema taip traukia? Iš kur tai atėję ir kodėl? Ar kam nors dar įdomi Helovino
žodžio kilmė? Senąja anglų kalba Visų Šventųjų diena vadinosi „All Hallows
Day“, o jos išvakarės – „All Hallows Eve“. Būtent iš šio žodžio ilgainiui gimė
žodis „Halloween“ – Helovinas. Kas tie šventieji? Ar turime juos galvoje, kai
tokias dienas paverčiame trankiais vakarėliais. Ar dar kam nors rūpi kankiniai, kurie po
mirties tapo šventaisiais ir mūsų globėjais? Ar mes tikime, kad turime
globėjus? Matyt tai priklauso nuo mūsų tikėjimo vystymosi etapų. J. W. Fowler
tikėjimo raidos kelią sieja su E. H. Erikson‘o ir Piagetian asmenybės raidos
fazėmis. Ir nors tikėjimą daugiau įtakoja asmens dvasinė raida, branda ir
socialiniai ryšiai, nei žmogaus amžius, tačiau dažnai pagalvoju, kaip esame
įkalinti ankstyvosiose tikėjimo vystymosi etapuose. Fowler įvardino šiuos
tikėjimo augimo etapus kaip: primityvųjį tikėjimą, susijusį su pirminiu
pasitikėjimo jausmu (būdingas 0–2 mečiams), intuiciniu-projekciniu, susijusi su
vaizdiniais (būdingas 3–7 mečiams), mitinį-pažodinį, susijusį su pasakojimais
ir istorijomis (būdinga 7–12 mečiams) ir išpažįstantiems tradicines religijas:
sintetinį – konvencinį (grupės) tikėjimą, susijusį su tradicijų perėmimu,
grupės pasaulėžiūra, vertybėmis (prasideda jaunystėje, tęsiasi iki suaugusiojo
amžiaus). O taip norėtųsi brandžiau pažiūrėti į šių švenčių prasmes per
idividualų-reflektyvų tikėjimą, susijusį su laisvu, sąmoningu apsisprendimu
asmeniniam ryšiui su Aukščiausiąja jėga ar su atvirumu ir gebėjimu sujungti
įvairias mintis, požiūrius, vidinius prieštaravimus ar tiesiog visuotiniu tikėjimu, susijusiu su
pasitikėjimo Aukščiausia jėga santykiu, keičiančiu žmogų iš vidaus ir
teikiančiu tvirtumo, drąsos, ryžto apsispręsti gyventi tikėjimu ir liudyti
meilę, kur tikėjimas anot Fowler (1981) teikia žmogui gyvenimo prasmę ir
tikslą. Bet tam reikalinga ne tik tikinčiojo branda, bet ir religinių
bendruomenių reformos, kurios išlaisvintų tikinčiuosius iš pradinių tikėjimo
etapų ribotumo, į kurį atsiduriame šiandien. Žmogui
reikia jausti ryšį su kažkuo aukštesniu, nei jo „ego aš“ – kažkuo šventu ir
amžinu, o tai turėtų būti išreiškiama per religiją arba ne, atitinkamuose brandos etapuose, neprimentant jų kitiems bei pasirenkant savo pasaulėžiūrą.
Jeigu paklausčiau, kokias asociacijas šiandien kelia žodis ,,koron“, tikriausiai paminėtumėte neapibrėžtumą, stresą, krizę, mirties ar ligos baimę ir pan. Tais pačiais žodžiais galėčiau apibūdinti šią situaciją, kurioje buvome su vyru atsidūrę 2019 metais Coron (tariasi ,,koron“) saloje Filipinuose. Taigi, vieną gražią popietę išsilaipiname saloje, kuri pasitinka ant aukšto kalno įrėmintu pavadinimu „CORON“ (žr. nuotrauką). Paklausiame mus plukdžiusios įgulos narių, kurie niekada niekur nematė jokių problemų (dar dabar skamba jų ,,ole problema“), kaip mums pasiekti viešbutį. Gauname atsakymą, kad su tuktuku (toks triratis motociklas su stogeliu) greitai būsime nugabenti, nes viešbutis netoliese. Ką gi, tuktukas greitai mus susiranda ir jau riedame viešbučio link. Klausiame vairuotojo, kiek laiko važiuosime. Jis šypsodamasis atsako, kad valandą. Suprantu, kad kratysimės pusiau asfaltuotu keleliu susispaudę trise pakankamai ilgai, tad stengiuosi tiesiog būti „čia ir dabar“ be jo...
Komentarai
Rašyti komentarą